Introduction of Christoph Kern’s Paintings (by N. Irmer)

Cubic Evolution

Christoph Kern uses old master knowledge of the material of painting with almost scientific obsessiveness to ‚breed cubes’.
In his investigations Christoph Kern follows different tracks: cubes imploding in space, gyrating in science – fiction – like structures that evoke connotations like Star Wars or Kubrick’s 2001. Or monolithic cubes that seem to all but eliminate pictorial space in their attempt to push towards and overflow the edges. And, most recently, a focus on futuristic landscapes that appear to have been generated by the cubes themselves, yet in which the cubes tend more towards dissolution.

Kern’s paintings are an accumulated history of their own making. The paintings are worked up in many layers, beginning with the initial scenario under investigation, setting the scene. With each progressive layer the cubes’ evolution, their growth, colour, position and movement in space as well as their realtionship towards each other is traced, the positions at which they arrive are tested and pushed towards a point at which the image can rest. This stage is documented before the painting process continues. Pentimenti and animated films show the different stages of one painting’s transformation and are a way for the viewer to share in the painting’s evolution.

What makes Kern’s paintings powerful is that in the end the paintings generate meaning by evoking specific situations and depicting very particular worlds that seem utterly convincing, sometimes even familiar, even though they originate in the purlely formal and abstract.

(by Nikola Irmer)

Genetischer Algorithmus

Genetische Algorithmen (GA) sind Algorithmen, die eine Lösung zu einem nicht analytisch lösbaren Problem finden, indem sie “Lösungsvorschläge” solange verändern und miteinander kombinieren, bis einer dieser Vorschläge den gestellten Anforderungen entspricht.

[wikipedia.de]

Die malerischen Konzeptionen, die den Unterbau für die entsprechenden Bilder abgeben sollten, mußten von mir zunächst erst ausgearbeitet werden. Auf der Basis relativ wahllos erzeugter, spontaner Bildvariationen entwickelten sich langsam aktive Tendenzen, die bestätigt oder widerlegt, bewahrt oder vernichtet sein wollten. Auf diese Weise ließen sich eine Menge Schemata ausarbeiten, die durcheinandergemischt, abgeändert und ausprobiert werden konnten, bis sich erfolgversprechende Bildsequenzen herauskristallisierten. Sehr bemerkenswert fand ich auch meine Erfahrung, daß sich nahezu von jedem bildnerischen Ausgangspunkt aus eine genügend eigenartige Bildkonstellation finden ließ, die zumindest temporär der Feststellung wert war. >>